Bancile dau tepe elegante clientilor

Tweet this

Sistemele informatice ale b?ncilor pot genera, uneori, tranzac?ii e?uate fie la plata prin card (direct la Imagecomerciant), fie la retragerea de numerar (de la bancomat). Aceste erori intr? în categoria celor mai elegante "?epe" pe care b?ncile le dau clien?ilor. Pu?ini dintre posesorii de carduri ?tiu c? sumele aferente tranzac?iilor e?uate sunt blocate, iar dac? nu sesizeaz? banca într-un anumit interval de timp, banii nu mai pot fi recupera?i. Practic, clien?ii pot ajunge s? îmbog??easc? banca sau comerciantul în urma tranzac?iilor e?uate, dar ?i a lipsei de informare. Cei care nu ?tiu c? au obliga?ia contractual? de a cere banii înapoi se trezesc f?r? ei în cont. Gestionarea strict? a contului r?mâne cea mai sigur? solu?ie pentru a nu c?dea victima sistemului.
Cine nu casc? ochii, casc? punga
Acesta este îns? un caz fericit. Nu de pu?ine ori se întâmpl? ca posesorii de carduri s?-?i piard? banii dintr-o eroare a sistemului, f?r? s?-i mai recupereze. Fie nu-?i dau seama de lipsa sumelor din cont, fie cunosc acest lucru, dar nu sesizeaz? banca emitent? a cardului. Cert este c? foarte pu?ine institu?ii de credit returneaz? clien?ilor banii din proprie ini?iativ?. De fapt, în majoritatea cererilor de emitere a cardului exist? o prevedere prin care posesorul se oblig? s? anun?e banca despre orice refuz nejustificat de acceptare a cardului de c?tre comerciant sau de c?tre unita?ile b?ncii. Iar atât timp cât clientul a semnat cererea, înseamn? c? este de acord cu prevederile b?ncii ?i nu le va putea contesta ulterior.  Revenind la mult dezb?-tuta lips? de educa?ie bancar? a clien?ilor, este firesc s? ne întreb?m câ?i dintre noi citesc cu aten?ie prevederile scrise m?runt în contractele cu banca. Este bine de ?tiut faptul c? posesorul cardului poate anun?a banca privind eventualele nereguli doar într-un anumit interval de timp stabilit în contract. Dup? acest termen orice contesta?ie sau refuz de plat? nu mai intr? în responsabilitatea b?ncii.  Oficialii Autorit??ii Na?ionale pentru Protec?ia Consumatorilor (ANPC) ne-au declarat c? în astfel de situa?ii pot s? intervin? doar dac? banca nu ar fi dat curs solicit?rii clientului în termenul stabilit în contract. În prezent, exist? plângeri depuse de clien?i ai b?ncilor la ANPC privind apari?ia unor situa?ii similare, dar num?rul lor este sc?zut.
Cum i?i protejezi sumele din cont?
Pentru a nu r?mâne f?r? bani în cont, chiar f?r? a-?i da seama, posesorul cardului trebuie s? realizeze o gestiune strict? a banilor. Soldul contului trebuie verificat dup? fiecare opera?iune, chiar dac? presupune un cost în plus. Paza bun? trece primejdia rea. Mai bine pl?te?ti între 10 ?i 50 bani pentru verificarea soldului (prin chitan?? sau prin afi?area pe ecran) decât s? pierzi sume mult mai mari f?r? a ?ti acest lucru. O alt? variant? de a gestiona banii de pe card este extrasul de cont. De?i nu este o modalitate la fel de comod? precum verificarea soldului la bancomat, este mult mai exact?. Extrasul de cont i?i arat? desf??urat toate opera?iunile care au fost efectuate cu cardul, fie la bancomat, fie la comerciant. O problem? apare în cazul b?ncilor care nu ?i-au informatizat complet opera?iunile.  În aceast? situa?ie, clientul este obligat s? se deplaseze la sucursala emitent? a cardului pentru a-i fi eliberat un extras de cont. Acest lucru poate constitui un cost în plus, atât în ceea ce prive?te timpul, cât ?i banii. Printre b?ncile care te oblig? s? mergi la sucursala emitenta a cardului pentru eliberarea unui extras de cont se num?r? BRD, Volksbank, CEC ?i Banca Transilvania.

Pentru comentarii sau sugestii pe tema acestui material , ori daca ati trecut prin situatii similare si credeti ca ele trebuie cunoscute si reclamate autoritatilor si Justitiei, va invit sa imi scrieti la adresa iulian.urban@gmail.com




Reclamati abuzurile la adresa office@asistentapentruconsumatori.ro sau la adresa: iulian.urban@gmail.com

Redirectioneaza 2% pentru Asociatia www.asistentapentruconsumatori.ro


7 Comentarii pana acum»

  1. m1ha1 said

    am September 10 2008 @ 12:06 am

    Printre b?ncile care te oblig? s? mergi la sucursala emitenta a cardului pentru eliberarea unui extras de cont se num?r? BRD, Volksbank, CEC ?i Banca Transilvania.

    la Brd nu e obligatoriu !

  2. Cristi M said

    am September 10 2008 @ 7:51 am

    Nici la Transilvania. Poti obtine un extras (sau o lista de tranzactii cel putin, daca nu extras) indiferent la ce agentie din Romania mergi.

  3. adrian said

    am September 10 2008 @ 8:19 am

    mi se pare mie sau sunteti un pic pornit pe a face anti reclama cu orice pret? nu este singurul articol pe care dvs il publicati cu referire directa catre anumite companii/firme… Asa se face jurnalismul?

  4. Cristi said

    am September 10 2008 @ 12:22 pm

    Foarte bine ca face antireclama. De ce ar vorbi in general? Ii bine ca precizeaza firmele care se poarta urat cu clientii, sa stie lumea.

  5. Horia said

    am September 10 2008 @ 7:06 pm

    La Banca Transilvania nu se emite extras de cont decat in filiala in care ai contul. Am cont la Transilvania Giulesti si am incercat sa iau extrase din Bucuresti de la alte agentii si din Ploiesti. Din nici o agentie, sucursala sau filiala nu am obtinut un extras de cont. Acelasi lucru s-a intamplat si la Carpatica. La BRD am cont dar nu am verificat daca pot sa iau extras. In schimb la BRD nu poti sa scoti bani din contul curent decat de la agentia la care ai contul sau de la agentii din aceeasi zona. Am cont la BRD Ploiesti si am incercat sa scot bani din cont, la ghiseu, din sucursala BRD din Mangalia. Sistemul informatic nu permite!!! Solutia BRD este sa ai asociat un card contului, sa faci transferul din contul curent in contul de card (comisionat) si sa scoti banii de la bancomat (ATM) – din nou comisionat. Transferul nu se face decat dupa ce se primeste un fax cu specimenul de semnatura de la agentia unde ai deschis contul. Operatia dureaza aproximativ 40-60 minute in functie de “experienta” angajatilor si cunostintele in utilizarea telefonului si fax-ului precum si a procedurilor care trebuie urmate. Am fost nevoit sa utilizez aceasta procedura de trei ori pana acum. Prima data am asteptat la ghiseu enervandu-ma. Urmatoarele le-am folosit pentru a bea o cafea si un suc la cea mai apropiata cafenea de sucursala respectiva. Timpul de mai sus nu include si statul la coada ci doar operatia in sine. Intre timp am aplicat pentru pachetul BRD Office si fac transferul pe Internet. Operatia in sine e mult mai rapida dar banii intra in contul de card in 2-3 ore daca faci operatia pana la ora 14:00 sau a doua zi daca o faci dupa-amiaza. O surpriza placuta a fost la BCR-Erste unde transferul cu 24Banking s-a efectuat instantaneu, banii fiind disponbili pe card imediat. Succes.

  6. Mihai R. said

    am September 13 2008 @ 7:26 pm

    Nu prea inteleg treaba asa cu “Blocatul banilor” dar, e bine de verificat si monitorizat soldul permanent.

    Offtopic :
    Transferul intre Raiffeisen Bank si Banca Transilvania se face instant.
    Oare de nu au toate bancile sistemul informatic pus la punc ? sa poti face transferuri aproape instantaneu ? De ce la BRD tranzactiile dureaza 2-4 ore? iar daca prinzi weekend, ti-ai luat adio :)

    Bafta !

  7. mihai goria said

    am November 18 2008 @ 7:10 pm

    mai nou BRD iti elibereaza extras de cont doar daca esti de acord sa platesti 4 ron ptr asta.Are cineva cunostinta daca se incalca vreo baza legale prin acest lucru? si daca da care este actul normativ.
    Multumesc

Comment RSS · TrackBack URI

Lasa un comentariu

Nume: (Obligatoriu)

eMail: (Obligatoriu)

Site:

Comentariu: