DE CE GRESESTE MINISTERUL DE FINANTE CA NU RECUPEREAZA CREANTELE BUGETARE FOLOSIND SERVICIILE AGENTIILOR PRIVATE DE COLECTARE A DEBITELOR

Tweet this


Conform unui studiu publicat in Washington Post in aprilie 2007, agentia Pricewaterhousecoopers si Tax Fairness Coalition au demonstrat faptul ca, parteneriatul public-privat dintre IRS [ Fiscul American ] si agentiile private de colectare debite din USA, nu numai ca a determinat incasarea de catre statul american a peste 345 miliarde USD, insa a generat si sute de slujbe noi atat pentru IRS cat si pentru industria colectarii debitelor nord-americana.Acest parteneriat public-privat este concretizat in forma unei reglementari denumita Private Debt Collection Initiative, care in fapt este tradusa sub forma unei legi adoptata de Congresul USA prin care, in folosul incasarii rapide a taxelor la bugetul de stat, Fiscul American este stimulat si autorizat sa foloseasca 25 de centi la fiecare dolar american colectat, in scopul sustinerii industriei coelctarii debitelor care deserveste economia nationala , mai ales in stimularea agentiilor de colectare debite sa angajeze si formeze noi colectori de debite.

De altfel accentul pe pregatirea profesionala a colectorilor de debite si pe sprijinirea de catre statul american a acestei industrii, merge pana acolo incat exista fonduri de pensii private si chiar o Asociatie a Colectorilor de debite Pensionati din activitate, lucruri inca dreu de imaginat in Romania.
De ce spuneam ca Romania pierde sume uriase de bani pentru ca nu foloseste resursele industriei de colectare a debitelor, in scopul incasarii restantelor bugetare ? Afara de argumentele pe care vi le vom prezenta si care au determinat statul american sa isi dea seama ca economia nationala a USA are nevoie de o industrie puternica a colectarii debitelor, hai sa vedem ce se intampla in prezent in Romania : in primul rand logistica insuficienta, lipsa suportului informatic, lipsa unei informatii centralizate in totalitate determina ca anual in Romania sa existe creante bugetare care nu se incaseaza, a caror colectare nu se face. La nivelul personalului uman pe care il are la aceasta data Ministerul de Finante, este de neinchipuit ca in urmatorii 30 de ani, juristii din cadrul Ministerului de Finante sa apuce macar sa redacteze notificari , cereri de chemare in judecata si sa sustina procesele impotriva restantierilor.

Pierderea cea mai mare provine atat din sumele de bani care anual se prescriu si nu mai pot fi colectate, cat si din pierderea intrinseca generata de faptul ca, orice restanta bugetara necolectata se adauga la sarcina financiara care apasa asupra cetatenilor. Statul roman are nevoie zi de zi de sume de bani necesare asigurarii mentenantei aparatului administrativ, cheltuielilor sociale si asta indiferent daca cetatenii si companiile din Romania isi platesc sau nu impozitele. Intrucat nu exista un sistem coerent , eficient si orientat spre rezultat care sa asigure colectarea cat mai multor din restantele bugetare generate in tara noastra, statul roman este nevoit sa puna presiune pe cine credeti ? chiar pe companiile si cetatenii care isi platesc impozitele sau mai simplu folosesc arma cresterii numarului sau valorii impozitelor.

Discutam zilele trecute cu Donna Nicholson managing director la Pennsylvania Collectors Assocation si ne spunea ce a insemnat pentru economia americana dezvoltarea acestui parteneriat. In primul rand, in momentul in care ratele de succes au condus catre date statistice care au demonstrat faptul ca dupa 15 ani de la demarea colaborarii dintre Fiscul American si agentiile de colectare a debitelor, vechimea creantelor neincasate a scazut de la o medie de 3 ani la 1 an de zile [ adica nu existau in sistemul bugetar american creante mai vechi de un an de zile care sa nu fi fost implicate intr-o procedura de colectare amiabila a debitelor sau in faze procesuale ] , a fost posibil ca mai multe asociatii patronale din USA sa propuna in Congresul American, si sa obtina o reducere a numarului de impozite si a valorii altora. Iata un efect direct si resimtit de toata economia si de catre toti cetatenii din USA a ceea ce inseamna aportul industriei de colectare a debitelor la dezvoltarea economiei nationale. Apoi, statul american nu a pierdut mai nimic per ansamblu intrucat chiar daca cei 25 de centi la fiecare dolar colectat se platea ca si comision succes la colectarea unor restante , totusi statul american lua inapoi circa 20 din cei 25 de centi ! Cum adica ? Extrem de simplu : agentiile de colectare debite plateau la randul lor impozite si taxe, colectorii de debite angajati ai agentiilor de colectare debite plateau taxe si impozite, avocatii angajati de agentiile de colectare debite sa sustina procesele plateau taxe si impozite, astfel incat tot statul american era cel mai castigat. Daca luam in calcul faptul ca, incasarile din taxe ale Fiscului American erau din ce in ce mai mari, pentru ca acest parteneriat a generat surse de castiguri financiare enorme pentru avocatii americani, care insa plateau impozite mai mari decat media, va dati seama de beneficiile aduse de acest sistem.

A crescut insa ritmul si sumele colectate si asta a profitat tuturor. Inainte de existenta acestui parteneriat si in USA erau mari probleme pentru ca Fiscul American [ IRS] nu isi permitea sustinerea costurilor de angajare a unui numar mare de colectori, mai ales ca acestia trebuiau sa fie pregatiti , sa obtina licente de practica, si faceau ceea ce face acum si Ministerul de Finante din Romania : se multumeau sa calculeze majorari si penalitati de intarziere. Statistic , pe hartie valoarea sumelor pe care le avea de incasat statul american cresteau insa, scadea de la an la an valoarea sumelor incasate, dispareau sumele generate de firmele care dadeau faliment sau erau lichidate, sumele care intrau sub incidenta prescriptiei, deci pierderile si efectul lor era colosal.
Exact acest lucru se intampla acum in Romania, insa este o poveste fara sfarsit intrucat, in loc sa calculeze manjorari si penalitati, statul roman prin Ministerul de Finante ar putea sa opteze sa intre intr-un asemenea parteneriat cu agentiile de colectare debite din Romania. De nenumarate ori am vazut cum mass-media a taxat sever deciziile de stergere a datoriilor unor mari companii din Romania, insa oare nu era mai simplu sa se incerce inca de la primul leu de datorie acumulata, colectarea acestuia ?
Sa nu credeti ca IRS [ Fiscul American ] a incheiat acest parteneriat public-privat cu agentiile de colectare debite fara sa faca intai niste studii si analize extrem de atente apeland la expertiza unor mari auditori. S-a calculat astfel faptul ca suma totala costurilor care ar trebui investite de statul american in training, acordarea de salarii,beneficii bonusuri destinate unor colectori de debite angajati ai IRS ca si functionari publici, se ridica la valoarea de 154.000 USD/anual.Au calculat si au gasit un necesar de 390 de colectori debite anual inregimentati la nivelul fiecaruia din statele membre ale USA si ajungeau la niste valori financiare uriase.Mai ales ca au calculat si raportat si tendinta de trecere a unui colector profesionist din slujba statului american in sectorul privat ceea ce iarasi nu era de neglijat intrucat castigurile din sectorul privat sunt mari si in USA decat in sectorul publoic, cu anumite exceptii.A mai existat apoi o opozitie extrem de puternica a sindicatului functionarilor cu atributii in executarea silita a creantelor statului american care au acuzat ca un asemenea parteneriat public-privat urma sa "omoare" extrem de multe slujbe din IRS , pentru ca sens mai avea sa fie pastrate posturile lor in cadrul IRS.
Realitatea a demonstrat insa exact contrariul : in 15 ani de zile nu s-au inregistrat concedieri in cadrul IRS ba chiar, au fost create extrem de multe locuri de munca intrucat , a aparut necesitatea angajarii de personal pregatit sa preia informatiile primite de la agentiile de colectare debite, procesarea reclamatiilor primite de la restantieri. Cum se explica aceasta crestere : pai daca in urma cu 15 ani se colectau cam 11 % din creantele bugetare care se nasteau zilnic, exista atunci un anumit numar de sesizari, reclamatii, contestatii. Cand gradul de colectare a depasit 80 % din valoarea creantelor bugetare, si volumul reclamatiilor, sesizarilor, contestatiilor, proceselor intentate de contribuabili statului american au crescut , astfel incat s-a resimiti nevoia acuta de crestere a personalului.
De asemenea, in conditiile in care au fost contactati de catre colectorii agentiilor private de colection cu 70 % mai multi subiecti impozabili, a crescut si numarul fraudelor descoperite si care altfel erau imposibil de depistat.

In Romania , la aceasta data, agentiile puternice de colectare a debitelor , genereaza deja in jurul a 10 % din reclamatiile trimise catre organele de control fiscal iar din aceste reclamatii , peste 78 % se dovedesc a fi intemeiate si se dau contravenientilor sanctiuni contraventionale sau sunt trimisi chiar si in fata instantelor de judecata. Iata exemple clare de eficienta a acestui parteneriat.

Un alt mare castig pentru IRS a provenit din cresterea numarului de reclamatii si contestatii ale subiectilor impozabili care erau contactati de catre colectorii de debite. Au fost astfel identificate si eliminate probleme , s-au actualizat bazele de date privind datele de contact ale restantierilor [ in Romania, agentia de colectare debite Urban si Asociatii a colectat taxa tv si Radio si a constatat faptul ca peste 34 % din datele de contact ale restantierilor care erau date ca bune de catre Electrica nu mai corespundea realitatii cu o vechime in medie de 5-8 an ;. am gasit de exemplu situatii in care o casa era demolata de 24 de ani si se trimiteau in continuare facturi la adresa respectiva] , s-au descoperit si remediat lacunele din sistemul de transmitere a declaratiilor fiscale catre contribuabili, in cadrul unui efort general.

In Romania la aceasta data din pacate, institutiile statului roman si ne referim aici la Ministerul Finantelor Publice, au comunicat agentiilor de colectare debite care au solicitat incheierea unui asemenea parteneriat public-privat si organizarea unor licitatii publice de selectare a unorparteneri din sectorul privat, ca nu exista cadrul legislativ, ca nu se poate, si in tot acest rastimp sunt creante care se prescriu, falimente de pe urma caruia statul roman nu mai incaseaza nimic. Iar cel mai bun exemplu este cel al amenzilor de circulatie aplicate cetatenilor straini care tranziteaza sau viziteaza Romania si care la aceasta data raman necolectate.
Agentia de colectare debite Urban si Asociatii are incheiat un parteneriat cu o puternica firma suedeza , in baza caruia se colecteaza amenzile de circulatie aplicate in Europa cetatenilor romani . Va puteti inchipui faptul ca marea parte a acestor amenzi nu s-au putut colecta pentru ca Politia Romana, a refuzat sa ne indice care sunt proprietarii masinilor care aparea in pozele de radar primite de la de exemplu, Politia din Florenta, spunand ca nu exista cadru legal. Le-am explicat ca in acest fel se blocheaza dreptul legitim al statului italian de a isi colecta niste debite, insa raspunsul a ramas la fel. Am intrebat apoi ce se intampla cu amenzile de circulatie aplicate cetatenilor straini care tranziteaza Romania si am oferit asistenta pe acest segment . Le-am arata inclusiv faptul ca, in sens invers, Politia din Florenta ne poate elibera in baza unei cereri oficiale, detaliile legate de domiciliul unui cetatean italian care ar apare pe o poza de radar facuta de Politia Romana astfel incat statul roman sa poata colecta acest debit, insa raspunsul a venit la fel de sec " nu este posibila o asemenea colaborare in lipsa unei legislatii si a unor norme specifice'.
Neoficial valoarea amenzilor aplicate cetatenilor straini in Romania in ultimii 5 ani se rdica cam la 10-15 milioane de euro, adica cam 5 kilometri de autostrada!

Sa auzim de bine.





Reclamati abuzurile la adresa office@asistentapentruconsumatori.ro sau la adresa: iulian.urban@gmail.com

Redirectioneaza 2% pentru Asociatia www.asistentapentruconsumatori.ro


Lasa un comentariu

Nume: (Obligatoriu)

eMail: (Obligatoriu)

Site:

Comentariu: